Kia Sportage: la limita dintre on şi off road


Kia Sportage: la limita dintre on şi off road

Cea ce au realizat in ultima vreme producatorii coreeni se poate numi invazie… in lumea auto, mai ales la nivel european. Daca in urma cu cativa ani cumparatorii nu prea se agatau de modelele constructorului corean, mai ales din cauza taxelor destul de mari la achizitionare, de inceputul anului 2007 Kia le-a raspuns intr-un mod placut. Producatorul corean a deschis o fabrica in Europa (la Zilina in Slovacia) unde s-a inceput productia modelului de clasa compacta C’eed. Succesul pe care il are Kia prin comercializarea acestui model se poate vedea cu usurinta pe stazi sau verificand cifrele rezultate din vanzari. Dar producatorul corea nu s-a multumit cu atat. Observand cu atentie tendita cumparatorilor de a achizitiona un model polivalent, a propus fabricarea in Europa si a SUV-ului Sportage. Scopul a fost acelasi ca si in cazul lui C’eed: pret scazut, polivalenta in utilizare fiind un model cu tractiune integrala. Cu aceasta ocazie Sportage s-a ales si cu cateva modificari minore in ceea ce priveste designul exterior dar si interior.

Dar sa trecem in revista modificarile de care beneficiaza noul Sportage: partea frontala a fost redesenata in totalitate. Farurile au capatat o noua forma dar si geam clar pentru o mai buna iluminare. Spoilerul a fost redimensionat capatand noi forme pentru spatiile de sustinere ale proiectoarelor, a gurii de aerisire a radiatorului dar si a calandrului ce sustine sigla. Cum ii sta bine unui SUV, Sportage este echipat cu bandouri laterale de protectie… doar ca in utilizarea in conditii de teren accidentat acestea vor fi foarte usor de “sifonat”, calitatile lui Sportage in aceste situatii fiind garda la sol si tractiunea integrala. Datorita consolelor scurte rezultate din dimensionarea corecta a spoilerelor, au rezulat unghiuri de atac (28,9 grade) si degajare (28,8 grade) destul de bune pentru un SUV de dimensiuni compacte. Daca tot am amintit de dimensiunile caroseriei, acestea se incadreaza in tiparul modelor de clasa compacta, avantajul lui Sportage in fata acestor modele fiind garda la sol si tractiunea 4×4 permanenta.


Dimensiunile exterioare reduse duc si la un inconvenient cum ar fi volumul portbagajului destul de mic. Chiar daca amapatamentul depaseste 2600mm acest lucru nu a facut decat sa creasca spatiul pentru pasageri care nu este de neglijat. Distanta de la scaunul din fata la bancheta spate este destul de mare, aceasta calitate este neutralizata de spatiul dintre sezut si plafon care din cauza unghiului pe care il realizeaza caroseria la partea din spate, creaza disconfort pentru persoanele inalte. Posibilitate fractionarii banchetei spate creaza un avantaj cand ai nevoie de spatiu pentru transportul obiectelor de dimensiuni mari, in acest caz volumul portbagajului ajungand la peste 1400 litri. Pentru a crea totusi un avantaj legat de incarcarea portbagajului peste nivelul sistemului de acoperire, constructorul corean a realizat un hayon cu dubla deschidere.

Concret, dupa inchiderea portbagajului se poate deschide separat geamul acestuia prin care se pot incarca bagaje de dimensiuni mai mici fara ca acestea sa alunece. Legat de nivelul de echipare, cred ca putem spune fara menajamente ca modelele coreene dar si cele japoneze nu au concurent la acest capitol. Chiar si in cazul lui Sportage de la nivelul de baza la cel full exista o foarte mica diferenta aceasta fiind data doar de scaunele imbracate in piele, trapa actionata electrica, sistemul audio performant si airbagurile laterale tip cortina. Lista echipamentelor din echiparea de baza concureza in multe situatii cu modele din clase mai mari decat cea compacta, astfel putem aminti: sistemul de climatizare automat, sisteme de actionare electrica pentru geamurile fata/spate si pentru oglinzile exterioare, reglaje pe mai multe directii pentru scaunele fata, busola integrata in oglinda retrovizoare. Am enumerat doar elementele principale de care un viitor cumparator ar fi interesat in cazul achizitionarii unui Sportage.

Daca designul este legat de gust, partea tehnica trebuie abordata ceva mai atent deoarece cam toti cei care achizitioneaza un model SUV compact cred ca pot face “scamatorii” in teren accidentat. Sfatul meu este sa nu exagerati stiind ca sunteti la volanul unui SUV cu tactiune 4×4. Studiati atent caracteristicile de trecere altfel riscati sa va creati multe probleme. Din punct de vedere al tractiunii motorul are potential mai ales ca noul Sportage a mai primit in plus 10 CP fata de vechiul model, ajungand acum la 150 CP. Cuplul maxim apare la aproape 2000 rot/min, o turatie ideala pentru un motor diesel cuplat la o cutie de viteze cu 6 rapoarte care sa ofere un consum scazut in ciuda greutatii caroseriei. Tractiunea integrala este de constructie simpla iar in cazul deplasarii in teren alunecos dispune de un autoblocant actionat prin simpla apasare a unui buton de la bord.

Confortul este asigurat de o suspensie McPherson multilink, care pe asfalt se comporta ca un model din clase mai mici chiar daca are centrul de greutate ceva mai sus, ajutat fiind permanent de tractiunea integrala. in teren accidentat confortul este asigurat si de barele stabilizatoare care mentin cat se poate de mult rotile in contact cu solul. La menavravre masina se comporta correct, pentru manevrele de parcare sau in locurile stramte venind in ajutorul soferului oglinzile mari dar si buna asistare a directiei. Grosimea volamului a fost lucrul pe care nu l-am apreciat la aceast model deoarece in timpul rularii in teren accidentat, unde acesta trebuie tinut ferm, parca ti se scurge printre degete, si nu creaza sentimentul de siguranta la manevrare.

Daca ar fi sa studiem strict pretul lui Sportage (vezi lista de dotari si pret), o sa intelegem exact valoarea lui deoarece discutam de un automobil multifunctional ce ofera spatiu interio, tractiune integrala permanenta si o garda la sol pe masura. Astfel Sportage se poate transforma foarte usor dintr-o masina de uz zilnic intr-una de vacanta, avand chiar posibilitatea de a rula pe drumuri mai putin agreate de pneurile unui model din clasa compacta sau medie, zona in care se incadreaza si SUVul compact al lui KIA.

Leave a Reply